– Η πέδη πορείας με υδραυλικό κύκλωμα.
|
Σχ. 16 Σύστημα πεδήσεως με ταμπούρο. |
Το σύστημα αποτελείται από μία διπλή υδραυλική αντλία (που τροφοδοτείται από ένα δοχείο με το ειδικό υγρό φρένων), που συνδέεται διά μέσου σωληνώσεων με έναν κύλινδρο ο οποίος περιέχει δύο εμβολάκια και ευρίσκεται μεταξύ των σιαγόνων σε κάθε τροχό (φρένο με ταμπούρα) (σχ. 16).
Όταν πατάτε τον ποδομοχλό του φρένου δημιουργείται μία πίεση στο κύκλωμα των φρένων η οποία επενεργεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε τα κυλινδράκια να απομακρύνονται με αποτέλεσμα οι σιαγόνες που φέρουν υλικό τριβής να έρχονται σε επαφή με τα ταμπούρα. Η επαφή του υλικού τριβής των σιαγόνων επάνω στα ταμπούρα των τροχών καθορίζει την επιβράδυνση του αυτοκινήτου.
|
Σχ. 17 Σύστημα πεδήσεως με δίσκο. |
Στα δισκόφρενα η πέδηση επιτυγχάνεται με την πίεση που ασκούν τα τακάκια επάνω στις δύο πλευρές του κάθε δίσκου ο οποίος ευρίσκεται τοποθετημένος επάνω στον τροχό (σχ. 17).
– Υποβοήθηση με υποπίεση.
|
Σχ. 18 Σύστημα υποβοηθήσεως (σερβόφρενο). |
Στα αυτοκίνητα σύγχρονης τεχνολογίας η πέδηση υποβοηθείται από το σερβόφρενο. Πρέπει να γνωρίζετε ότι όταν ο κινητήρας είναι σβηστός, το σερβόφενο δεν λειτουργεί (το αυτοκίνητο φρενάρει πολύ λιγότερο) (σχ. 18).
Η ανεπαρκής πέδηση ή η ανομοιόμορφη πέδηση μπορεί να προκαλείται από:
• Ανώμαλη λειτουργία του συστήματος (παρουσία φυσαλλίδων αέρα στο υδραυλικό σύστημα, υπερβολική ή ανώμαλη φθορά του υλικού τριβής στις σιαγόνες ή στα τακάκια, ή δημιουργία οβάλ σχήματος των ταμπούρων, μπλοκαρισμένα εμβολάκια στον κύλινδρο).
• Θραύση ενός σωλήνα του διπλού κυκλώματος πεδήσεως.
•
Διαφοροποιημένη πίεση του αέρα των ελαστικών του ιδίου άξονα, κακή κατανομή των αποσκευών ή υπερβολικό βάρος αποσκευών.• Την υπερθέρμανση του υλικού τριβής που οφείλεται στις παρατεταμένες και συχνές πεδήσεις.
• Την ύπαρξη νερού στο υλικό τριβής.
– Το σύστημα πεδήσεως ΑBS (αντιμπλοκαρίσματος των τροχών).
Είναι ένα σύστημα που βοηθά στην κατευθυντικότητα του οχήματος επειδή αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών στη φάση της πεδήσεως, εξασφαλίζοντας έτσι καλύτερο έλεγχο και σταθερότητα στην οδήγηση του αυτοκινήτου (σε ευθεία ή σε στροφή ή ακόμη και σε περίπτωση δρόμου με ελλειπή πρόσφυση).
Είναι ρυθμισμένο να τίθεται σε λειτουργία σε περίπτωση φρεναρίσματος στα όρια της προσφύσεως (π.χ. σε βρεγμένο δρόμο ή δρόμο με πάγο), ελαττώνοντας συνεπώς τον κίνδυνο απώλειας του ελέγχου του αυτοκινήτου και αποτρέποντας το μπλοκάρισμα των τροχών
.
|
Σχ. 19 Σύστημα πεδήσεως με ΑΒS. |
Σχηματικά αποτελείται (σχ. 19):
• Από τους αισθητήρες που υπολογίζουν την ταχύτητα κινήσεως του αυτοκινήτου και τη διαφορά ταχύτητας περιστροφής των τροχών στη φάση της πεδήσεως μετατρέποντάς τες σε ηλεκτρικά σήματα.
• Από το ηλεκτρονικό κέντρο που λαμβάνει τα σήματα και τα συγκρίνει. Όταν επίκειται το μπλοκάρισμα των τροχών μεταδίδει ειδικά σήματα στο υδραυλικό κέντρο.
•
Από το υδραυλικό κέντρο που προκαλεί τη μείωση της πιέσεως των υγρών του φρένου στους τροχούς που βρίσκονται κοντά στη φάση του μπλοκαρίσματος. Για αυτόν τον λόγο το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος όταν μπαίνει σε λειτουργία, δημιουργεί ελαφρούς παλμούς στον ποδομοχλό πέδης που είναι αισθητοί στο πέλμα του οδηγού.– Χρήση και έλεγχος των υδραυλικών φρένων.
Προκειμένου να εξασφαλίσετε την ασφαλή κυκλοφορία και να αποφύγετε ατυχήματα είναι απαραίτητο εκτός των άλλων να:
• Ελέγχετε περιοδικά την κατάσταση καλής λειτουργίας του συστήματος πεδήσεως ώστε να έχετε εξασφαλισμένη επαρκή και ομοιόμορφη πέδηση του οχήματος.
• Ελέγχετε τη στάθμη του υγρού στο ειδικό δοχείο υγρών του συστήματος πεδήσεως
• Ελέγχετε περιοδικά σε συνεργείο τους δίσκους και τα τακάκια στα δισκόφρενα και τις σιαγόνες και τα ταμπούρα στα φρένα με ταμπούρο (κυρίως ενδιαφέρει το πάχος του υλικού τριβής).
• Ελέγχετε τη διαδρομή του ποδομοχλού. Σε περίπτωση που η διαδρομή είναι μεγαλύτερη της συνήθους, απευθυνθείτε σε ειδικό συνεργείο για την αποκατάσταση ενδεχόμενης βλάβης (εξαέρωση, συμπλήρωση με υγρό κλπ.)
• Ελέγχετε την ικανότητα του χειρόφρενου για την ακινητοποίηση του οχήματος.
• Έχετε κατά νου ότι δεν πρέπει να προκαλείτε υπερθέρμανση των φρένων με άσκοπη συνεχή χρήση.
• Εάν το αυτοκίνητο, στη φάση της πεδήσεως, τείνει να παρεκκλίνει, πρέπει να προχωρήσετε με προσοχή και να ελέγξετε το αυτοκίνητό σας σε κατάλληλο συνεργείο. Στην περίπτωση αυτή να ελέγξετε εκτός του συστήματος πεδήσεως και την πίεση των ελαστικών.